onsdag 23 november 2011

Att arbeta med portfolio som pedagogisk metod

Portfoliometodiken är en individuell utvecklingsplan och ett dokumentations sätt som ska bidra till utveckling hos båda barnen och pedagogen. Barnets lärande samt förändringar som speglar utvecklingen hos barnet dokumenteras och samlas i portfolio för att stödja barnet att aktivt delta i sin egen lärprocess.
Ellmin (2003, s23) skriver att ”portfolion synliggör, tydliggör och konkretiserar elevernas utveckling - i ord, ljud, bild, text etc.”
Arbete med portfolio ska ligga så nära verkligheten som möjligt, d.v.s. beskriva barnen, miljön, möjligheter och redskap som påverkar barnens lärande. Portfoliometodiken ska lyfta fram och ta fasta på det positiva hos barnet. Pedagogen ska vara en handledare som bekräftar varje barns starka sidor i ord och handling samt hjälper de att bygga vidare på den kunskap de har.
På förskolan jag arbetar har varje barn egen protfolio, där pedagogen dokumenterar barnets olika utvecklingsområde i text och bild. Portfolion används som underlag vid utvecklingssamtal. Under de senaste åren har vi ändrat vårt arbetssätt med att fokusera mer på lärprocessen i stället för slutprodukten. Barnen är mer delaktiga i val av material och det text som skrivs i portfolion. d.v.s. det är barnens ägna ord som skrivs ner som förklaring till resp bild i stället för pedagogens tolkningar och minnesanteckningar av det som syns i bilden.
Efter att har läst boken ”Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik” har jag börjat fundera över vårt förhållningssätt gentemot portfolion. Vi ska bli bättre på att reflektera med barnet över det som händer i en inlärningssituation, vad de gör, varför de gör det och hur de tänker kring sitt lärande? Enligt Ellmin (2003) förmågan att reflektera över lärprocessen hjälper barnen att få kunskaper om sin egen kunskapsprocess, samtidigt hjälper de att lära sig att sätta ord på sitt lärande.

”Kontinuitet och progression är den ”röda tråden” i det livslånga och lustfyllda lärandet ... och portfoliometodiken kan fungera som denna röda tråd.”
Ellmin (2003, s54).
Med progression menar Ellmin (2003) en anpassad stegring av svårighetsgraden i lärandet.

Portfolioarbetet ger barnen möjligheten att reflektera över sitt lärande, de får möjligheten att reflektera över hur, när och var de lär sig bäst, d.v.s. de kan se sig själv i ett utvecklingsperspektiv. ”Det värdefulla är att eleven ges möjlighet att jämföra sig med sig själv.” Ellmin (2003, s132)

Genom att visa upp portfolion till föräldrarna vid utvecklingssamtal och pratar om olika utvecklingsområde ger vi de möjligheten att aktivt följa och stödja barnens utveckling och lärande vilket är enligt Ellmin (2003) en förutsättning för ökad kvalitet i undervisning och lärande. Genom att titta på de samlade arbetena i portfolion får både barn och föräldrar en klar bild av barnens kunskapsnivå.

Portfolio och IT-pedagogik
Digitalverktyg såsom kamera, videokamera, ljudinspelningsaparat, mm. hjälper oss att få en mer allsidig bild av utveckling och lärande hos barnen än tidigare. Jag upplever själv hur iPaden har påverkat mitt arbetssätt när det gäller dokumentation. Det som jag dokumenterar idag (gör filmsekvenser i iMovie eller selar in ljud i Garageband) är mer levande och mångsidig. Allt material samlas i en och samma verktyg som kan visas till föräldrar samma dag/vecka som det har dokumenteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar