Innan kursens start tyckte jag att jag gjorde ett bra jobb och visste precis vad som ska dokumenteras, hur och varför. Jag visste att lärandet sker på förskolan från morgonen tills barnen går hem. I kursen pedagogisk dokumentation med IT-stöd fick jag ett annat perspektiv på lärandet, jag har fått nya tankar och funderingar kring ordet lärande och dokumentation. Genom att läsa kurslitteraturen har jag fått djupare förståelse för vad pedagogisk dokumentation är. Förut dokumenterade jag det som hände i barngruppen eller under en aktivitet utan att fundera över vad, hur och varför frågan. Nu dokumenterar jag mer medvetet, jag har ett syfte med dokumentationen och tänker på vem jag dokumenterar för. Jag använder dokumentationen som underlag vid planeringen samt för att reflektera över mitt lärande.
Jag tyckte även att jag var tekniskt kunnig och hade inga problem med att använda datorer som hjälpmedel. Efter första kurstillfället, med Ipad i handen, kände jag mig helt obegåvat, jag visste inte riktigt hur man använder Ipaden och jag hade aldrig bloggat innan. Nu gällde det att kämpa vidare ;).
Jag har lärt mig hur Ipaden fungerar och känner att det är otroligt enkelt att ha den framme och ta bild, filma och anteckna med ett och samma verktyg och sätta ihop dem för att få en bättre förståelse över det som har dokumenteras. Jag uppmuntrar mina kollegor att använda Ipaden som en dokumentations verktyg. Jag har fått möjligheten att visa föräldrarna det som har hänt under dagen och prata om det. Föräldrarna tycker det är underbart att kunna se det som har hänt på förskolan samma dag/vecka istället att vänta flera månader på utvecklingssamtal. Föräldrarna är involverade i den dagliga verksamheten och kommer med förslag på olika appar som de använder hemma eller på jobbet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar