Jag jobbar på en avdelning med barn mellan 3 till 5 år det syns tydlig att majoriteten av barnen har dator- och internetvana. Vanligaste sysselsättningen mellan de unga är att spela spel. Barnen pratar ständigt om rollfigurerna i sitt datorspel, tv-spel eller på sin ipad eller föräldrarnas iphone.
På hemsidan "mediebarn.se" läser vi att de allra flesta barn har tillång till tv, dator och internet i hemmet. 97% har tv och 84% har internet. Vi ser att föräldrarna är överlag positivt inställda till tv, spel och internet, även om de är medvetna om risker och mediernas negativ effekt på barnen.
Även på förskolan märker vi att ju yngre föräldrarna är desto mer positiva är de till Barnens användning av teknik.
Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att varje barn "utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar."
(Lpfö 98/10)
Vi använder digitala verktyg(ipads) för att dokumentera den pedagogiska verksamheten. På avdelningen har vi 3 ipads som innehåller pedagogiska appar inom olika områden(matematik, språk, kommunikation, natur, mm) som ger barnen möjligheter till självständig inlärning. När ipaden ges till barnen väljer de själva vem de vill samarbeta med och på ett systematiskt sätt fixar de ett kösystem. Barnen vet att de får vänta på sin tur. Medan de väntar tittar de på kompisen, kommunicerar och hjälper varandra att hantera tekniken och klara av spelet. På så sätt lär de sig hantera spelet lättare när det blir deras tur. D.V.S. Inlärning sker även för de som väntar på sin tur. Härligt!
Referenser
http://statensmedierad.se
http://mediebarn.se/
Skolverket.(1998). Läroplanen för förskolan, Lpfö98, reviderad 2010. Stockholm: Fritzes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar